Identyfikacja wizualna firm

Identyfikacja wizualna firmy, czyli budowanie wizerunku

Kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa jest zaistnienie w świadomości odbiorców. Jest wiele sposobów na to, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zapaść im w pamięć. Identyfikacja wizualna firmy jest jednym z podstawowych narzędzi służących do tego, aby zbudować pozytywny wizerunek marki i zachęcić odbiorców do zakupu naszych produktów lub skorzystania z oferowanych usług.

 

Definicja identyfikacji wizualnej

 

Identyfikacja wizualna firmy to, najprościej ujmując, zbiór wszystkich wizualnych aspektów związanych z dana marką. Jej główną rolą jest nawiązanie komunikacji z odbiorcami i stworzenie trwałego obrazu firmy w ich pamięci. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej systematycznie pojawiające się na materiałach reklamowych mają szansę zbudować pożądany wizerunek marki, dlatego tak ważne jest stworzenie przemyślanego przekazu. Skuteczna identyfikacja wizualna firmy powinna uzupełniać jej komunikację i przede wszystkim być charakterystyczna oraz zapadająca w pamięć – w końcu jej celem jest wywołanie u odbiorców natychmiastowego skojarzenia stworzonej kompozycji z daną marką.

 

Czym jest marka i z czego się składa?

 

Pojęcie „marka” jest powszechnie znane i używane, jednak warto wyjaśnić, co ono dokładnie oznacza. Teoretycznie marką można określić nazwę lub znak związany z daną firmą, jednak miano to znaczy dziś o wiele więcej. Można pokusić się o stwierdzenie, że marka istnieje w umysłach konsumentów: są to wszystkie elementy rozpoznawcze związane z daną firmą, takie jak nazwa, logo, komunikacja, zachowanie czy wizerunek. Wszystkie te części składowe wywołują określone skojarzenia i emocje u konsumentów i, co za tym idzie – konkretną reakcję, np. zakup produktu czy usługi.

Podstawową funkcją marki jest odróżnienie produktów lub usług oferowanych przez daną firmę od innych. Marka jest najbardziej skuteczna, gdy zostanie silnie zakorzeniona w umyśle konsumentów. Idąc do sklepu wybieramy niekoniecznie te produkty, które są rzeczywiście najlepsze, ale te pozytywnie się kojarzące. Warto zatem zadbać o elementy tworzące markę, takie jak właśnie identyfikacja wizualna firmy.

 

Elementy identyfikacji wizualnej

 

Identyfikacja wizualna firmy składa się z wielu elementów. Najważniejsze z nich to oczywiście nazwa i logo firmy, które najbardziej się z nią kojarzą. Nazwa przede wszystkim powinna być chwytliwa, prosta i w jakiś sposób nawiązująca do działalności danego przedsiębiorstwa. Warto poświęcić tej kwestii należytą uwagę, gdyż element ten nie powinien ulegać zmianie na przestrzeni lat – chyba, że firma decyduje się na rebranding. Podobnie wygląda sytuacja z logo – prostota, jasność przekazu , współgranie z nazwą i wyjątkowość znaku graficznego to klucz do sukcesu. Pozostałe elementy, niemniej ważne, to kolorystyka, typografia czy druki firmowe, które powinny tworzyć spójną, przemyślaną całość. Za pomocą tych elementów można stworzyć pożądany wizerunek marki, np. nowoczesny lub bardziej tradycyjny. Podejmując się projektowania identyfikacji wizualnej należy pamiętać, aby wybrany motyw, czcionka czy kolory konsekwentnie powtarzały się na wszystkich firmowych materiałach.

 

Etapy tworzenia identyfikacji wizualnej

 

Tworzenie identyfikacji wizualnej rozpoczyna się od projektu, który powinien być zlecony specjalistom. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę charakter przedsiębiorstwa, misję firmy oraz wiadomość, jaką chce ona przekazać i starać się wyrazić to za pomocą logo, kolorystyki, czcionki oraz pozostałych elementów identyfikacji. Kolejnym etapem jest wdrożenie identyfikacji wizualnej – proces ten odbywa się stopniowo i może potrwać od kilku miesięcy nawet do kilku lat. Najlepiej jest działać według określonego planu, a także analizować trendy i na nie reagować. W przypadku dokonania zmian do systemu identyfikacji wizualnej firmy należy jednak pamiętać, aby wciąż kojarzyć się konsumentom z pożądaną marką i nie wprowadzać ich w błąd, zbytnio odchodząc od pierwotnej konwencji.

Wypełnij poniższy formularz